Niets meer dan stilte

Niets meer dan stilte

Stel je voor dat je een ruimte binnenkwam en je niets hoorde. Geen gezoem, geen gepraat. Geen muziek, geen stemmen, zelfs niet het tikken van de regen op het raam. Niets anders dan stilte. Hoe lang zou het duren voor jij de radio of tv aanzet? Een podcast begint te luisteren? Je telefoon neemt om iemand op te bellen? Of, desnoods tegen jezelf, begint te praten?

We vullen al onze momenten met geluid. Soms zelfs niet bewust. Geluid is altijd en overal aanwezig. Stilte maakt ons vaak ongemakkelijk. Stil zijn zorgt er soms net voor dat onze aandacht naar onze gedachten getrokken wordt. Die dan nog luider gaan klinken. Stilte als we samenzijn met anderen doet ons naarstig zoeken naar iets om te zeggen. Maar wat als we ze echt zouden laten spreken?

Stilte laat ons toe om naar binnen te keren, onze aandacht naar onszelf te brengen. Weg van de afleiding en prikkels van buitenaf. Onze gedachten worden opeens heel aanwezig. Stilte dwingt ons te luisteren naar wat er is. Stilte geeft ons de kans om de eenvoud in dingen te zien. Dingen die we voordien misschien niet opmerkten.

Stilte geeft ons de kans om te luisteren. Niet enkel in gesprekken met anderen, maar ook in gesprek met ons eigen lichaam. Ze moedigt je lichaam aan om te spreken.

Tips om stilte te zoeken

Hoe kunnen we opnieuw de stille verwondering ervaren?

  1. In sommige yogastijlen is er ruimte voor rust en ervaren. Zoals Yin yoga of Restorative yoga. Maar je kan ook bewust naar een yogales gaan waar er geen muziek wordt gespeeld, of waar de docent weinig praat.
    Lees meer over alle yogastijlen en zoek een stijl die bij jou past
  2. Zoek iets dat je in stilte kan doen. Misschien liefst alleen, zonder gezelschap, zodat je niet de nood voelt om stilte op te vullen met esprek. Brei verder aan die sjaal waar je al zo lang aan werkt, geef je kamerplanten allemaal water en aandacht, werk klusjes af in je tuin. En weersta aan de drang om de stilte te doorbreken.
  3. Eet eens in stilte. Proef elke hap extra bewust. Observeer de kleuren, geuren, de warmte. Zoek geen afleiding. Je zal merken dat smaken plots veel intenser proeven, dat je plots ook aandacht krijgt voor de kleuren en geuren, en dat je veel meer kan genieten van een snel snel maaltijd.
  4. Ga wandelen in een stiltegebied. Trek er in je eentje op uit, of ga samen met iemand waarmee je makkelijk een uur in stilte kan zijn. Dit zijn de officiële stiltegebieden in Vlaanderen en in Nederland.
  5. Schrijf. Ook dat is een manier om te ervaren. Vertrouwen je gedachten toe aan papier en laat de woorden uit je pen vloeien in plaats van uit je mond. Neem een week later opnieuw je schrijfsels erbij en lees wat je een week geleden in jou omging, en wat er sindsdien veranderd is.
  6. Zoek niet de absolute stilte, die is er niet. Er is bijna geen enkele plek meer waar het volledig stil is. Dus probeer je eigen stilte te creëren. Heel eventjes, en heel bewust.

Lees meer