Welke yogastijl past bij jou?

Verdwaald in de vele yogastijlen? Je bent helemaal klaar om te starten met yoga…maar je kan je als beginner niet meteen iets voorstellen bij Ashtanga, Vinyasa, Kundalini…? We maken je wegwijs in de negen belangrijkste soorten yoga.

Hatha Yoga

Wat mag je verwachten?
Traditioneel – niet intensief – focus op techniek en ademhaling

Hatha neemt je terug naar de basis. Het is het fundament voor de meeste moderne soorten yoga die je vandaag kan volgen. Verwacht je aan een les met een aantal basisposes, waarin je telkens enkele ademhalingen in dezelfde houding blijft. Als je wil werken aan je yogatechniek – zonder overmatig zweten- is dit een les voor jou.

Lees verder: waar komt yoga vandaan

Ashtanga Yoga

Hier ga je voor:
Uitdagend – erg intensief – zelfde reeks asanas

Een stevige, intensieve yogapractice die steeds bestaat uit dezelfde houdingen. De eerste reeks (de Primary) wordt gegeven in een korte versie (Half Primary) en volledige versie (Full Primary). Je kan deze in groep beoefenen (led class) of individueel, begeleid door een leraar (MySore).

Alles over Ashtanga Yoga, een dynamische reeks poses

Vinyasa Yoga

Zo ziet je les eruit:
Dynamisch – vloeiend – verrassend

Vinyasa betekent in het Sanskriet ‘flow’. Die vloeiende bewegingen en lijnen lopen door de hele les heen, ondersteund door de kracht van de ademhaling, en doet soms denken aan een dans. Dit is een dynamische vorm van yoga die elke keer weer anders is.

Iyengar Yoga

Dit staat je te wachten:
Focus op techniek – zacht tot matig intensief

Gebaseerd op de traditionele lessen van B.K.S. Iyengar, die deze stijl introduceerde. De focus ligt op alignment: in een typische les zal je meer dan anders gebruik maken van bolsters, dekens, kussens en andere props om je zo goed als mogelijk in een bepaalde houding te brengen. Iyengar is ook een aanrader wanneer je herstelt van een blessure.

Bikram Yoga

Hier kies je voor:
Warmte – zeer intensief – zelfde reeks asanas

In Bikram Yoga werk je door 26 vastgelegde poses, die iedere les terugkomen. Een ding is een constante en dat is…zweet! In de Bikram ruimte varieert de temperatuur tussen 34 en 40 graden Celsius en een hoge luchtvochtigheid. Lees meer over Bikram Yoga

Kundalini

Je wil vooral een les rond:
Kracht – energie – spiritualiteit

Kundalini is een voor vele yogi’s een love it or hate it. Wie naar een les gaat, kan zich verwachten aan een stevige fysieke uitdaging met veel repetitieve bewegingen en intensief werken rond ademhaling. Je boort een nieuwe bron van energie aan, die je ook mentaal sterker maakt.

Yoga is als muziek. Je hebt een stijl voor iedereen – maar niet iedereen houdt van iedere stijl. Blijf zoeken tot je de stijl hebt die bij je past.

Yin Yoga

Dit gaat deze les met je doen:
Ontspannen – inwerken op de diepere lagen van je lichaam

Als je gaat voor een rustige les met ruimte voor meditatie en stilte, dan is Yin Yoga echt je ding. Deze yogastijl brengt rust en evenwicht in je hoofd en lichaam. Je blijft enkele minuten in dezelfde houding. Dat geeft je lichaam de kans om de beweging diep te laten inwerken en te ontspannen, tot in je bindweefsel. Verschillende props zoals bolsters, blokjes en dekens laten je toe om maximaal te ontspannen.

Restorative yoga

Dit doet zo’n les met je:
Herstellend – ontspannend voor lichaam en geest

Heerlijk ontspannen… in restorative yoga blijft je lichaam in alle houdingen passief. Je maakt gebruik van dekens, bolsters en blokjes om fysiek en mentaal helemaal tot ontspanning te komen. Vaak wordt deze vorm van yoga ‘Relax & Renew‘ genoemd.

De herstellende kracht van restorative yoga

Mijn tip? Neem je tijd als je voor het eerst naar een yogales gaat. Zoek uit wat je wil bereiken met de les en wat je er zelf uit wil halen. Als het kan, volg dan lessen in verschillende soorten yoga om te ontdekken waar jouw voorkeur ligt.