Diepe ontspanning met Restorative Yoga

Diepe ontspanning met Restorative Yoga

Restorative of herstellende yoga staat voor diepe ontspanning. Met de juiste props (bolsters, dekens, blokjes…) creëer je houdingen waarin je lichaam maximaal alle overbodige spanning kan loslaten. Je blijft langer dan doorgaans in een pose om je lichaam daarvoor de tijd te geven. In een les restorative yoga doe je bijvoorbeeld maar vier of vijf houdingen, vaak voor langere tijd. Dat maakt deze yogastijl ook geschikt voor wie wil herstellen van een blessure of ziekte.

Wat restorative yoga doet

Restorative yoga werkt in op het parasympathisch zenuwstelsel. Dat wordt actief in ‘veilige’ situaties: wanneer je slaapt of rust neemt. Het geeft ons lichaam het signaal dat alles in orde is. En dat er tijd is om te herstellen. De spieren ontspannen, het ritme van de hartslag daalt, de ademhaling vertraagt, de bloedsuikerspiegel gaat omlaag. Het lichaam komt tot rust. De houdingen uit de restorative yoga kunnen goed zijn:

  • om je lichaam helemaal te laten ontspannen
  • om rust en ruimte te brengen in je hoofd
  • als tegenwerking voor fysieke, mentale en psychische stress
  • om verlichting te brengen bij hoofdpijn, rugpijn, angst en slapeloosheid

Props props props

Het geheim van restorative yoga zit ‘m niet in de houdingen. In deze vorm van yoga staan props of hulpmiddelen centraal. Zij helpen je om comfortabel en langere tijd in een houding te blijven. Deze props kom je vaak tegen in een les:

  • een yogabolster
  • een yogablokje
  • een katoenen of fleece deken
  • een riem
  • een yogastoel
  • een zandzak
  • een oogkussen

Heb je geen props en wil je toch restorative yoga doen? Zo maak je zelf props

 

restorative yoga

beeld: reposelifestyle.com

Je omgeving speelt best een belangrijke rol om te kunnen ontspannen. Als je op zoek bent naar een ruimte of manier om thuis restorative yoga te doen, creëer dan de juiste setting met deze tips. Zorg voor:

  • Warmte

Je lichaam kan zich niet ontspannen als je koude ervaart. Zorg dus voor een aangenaam warme ruimte. Eens je langer in een pose blijft, zakt je lichaamstemperatuur ook. Draag kousen en verschillende laagjes kledingBedek jezelf met een dekentje eens je in de houding bent. Zo hou je het aangenaam warm.

  • Stilte

Hoe stiller je omgeving, hoe minder prikkels je te verwerken krijgt. Kies voor een ruimte waar je stilte kan ervaren, waar je liefst niet teveel stemmen of geluiden van buitenaf hoort. Gebruik geen muziek, want ook dat is een vorm van afleiding voor je gedachten.

  • Donker

Al eens gaan slapen op klaarlichte dag? Dan weet je waar dit over gaat. Duisternis triggert ontspanning en neem ook visuele prikkels weg. Gebruik een oogkussen, oogmasker of lichte sjaal en bedek je ogen. Doof de lichten, sluit gordijnen en creëer een donkere ruimte die uitnodigt om te ontspannen.

  • Tijd

Elk belangrijk proces in je lichaam vraagt tijd. Ook ontspannen gaat niet op een, twee, drie. In restorative yoga blijf je daarom meestal tussen 5 en 20 minuten in elke pose. Neem de tijd die nodig is om te ontspannen. Gebruik een timer om je een signaal te geven.

  • Props

Een simpele regel: als je niet comfortabel kan blijven in een pose, kan je geen echte ontspanning ervaren. Je aandacht gaat immers voortdurend naar dat deel van je lichaam dat om je aandacht vraagt. Als je comfortabel zit of ligt, kan je pas beginnen met spanningen los te laten. Gebruik bolsters, kussens, dekentjes… om maximaal comfort te voelen.

Het geheim van ontspanning

Kan je elke practice naar de complete ontspanning gaan? Heel eerlijk? Nee. Soms laten je gedachten je niet los, of kan je fysiek geen ontspanning vinden. Soms kan je fysiek ontspannen, maar niet mentaal.

In de restorative yoga zien we drie fases. Soms ervaar je ze alledrie, soms helemaal geen enkele. De eerste is die van fysieke ontspanning. Door je lichaam te ondersteunen, geef je de mogelijkheid om helemaal te ontspannen. Je geeft jezelf de toestemming om los te laten. Observeer hoe je spieren zich langzaam ontspannen, hoe je langzamer gaat ademen.

In een tweede fase keer je met je aandacht naar binnen. Je verliest interesse in je gedachten, merkt minder van je omgeving en ervaart minder zintuiglijke prikkels. Merk op hoe je ademhaling misschien oppervlakkiger wordt. Het gevoel van naar binnen te gaan.

De laatste fase is die van diepe ontspanning. In yoga noemen we deze fase shunya of purna. Shunya, het niets. Purna, het alles. De grenzen tussen jou en de wereld rondom je vervagen. Een gevoel van echte voldoening. Je herkent deze fase pas op het moment dat je eruit komt.

De asana is de vraag, niet het antwoord (Judith Hanson Lasater)