Maak je eigen yogaprops

Maak je eigen yogaprops

In de yogastudio kan je er ongetwijfeld van genieten: zachte bolsters in verschillende maten en kleuren, wollen en fleece dekentjes, korte en lange riemen, blokjes, oogkussentjes,… Thuis heb je eigenlijk maar één ding nodig: een fijne en kwaliteitsvolle mat. Alle andere props kan je eigenlijk zelf met een beetje creativiteit nabouwen. Klaar om de handen uit de mouwen te steken met onze DIY-tips?

Yogablokjes

Blokjes bieden je ondersteuning om dieper in bepaalde poses te gaan of net iets hogerop te komen. Ze zijn meestal gemaakt uit foam, kurk of hout.

  • Kies boeken uit je boekenkast met ongeveer dezelfde dikte. Je gaat misschien een beetje zweten, dus kies bij voorkeur niet je lievelingsboeken. Een woordenboek doet het altijd goed als blokje.

Bolsters

Bolsters bieden je heerlijke ondersteuning in een aantal poses. Ze zijn een must tijdens yin en restorative yogalessen.

  • Rol verschillende dekens in de vorm van een bolster. Bekijk de volledige tutorial hier.
  • Zoek naar langwerpige kussens met een soortgelijke vorm. Je vindt ze vaak in de IKEA of andere interieurzaak. En ze zijn stukken goedkoper.
  • Een opgerolde slaapzak kan ook dienst doen als bolster.

Riemen/Straps

Yogariemen zijn de gedroomde helpers van wie soms wat soepelheid mist. De echte riemen zijn meestal gemaakt uit katoen, met een gesp eraan.

  • Haal de riem uit een oude badjas of gebruik een lederen riem. Let er enkel op dat je riem niet uitrekt, omdat er zo een deel van de ondersteuning verloren gaat.

Dekens

In een yogastudio kan je soms echte wollen dekens vinden. Vandaag zijn die niet overal meer te vinden.

  • Gebruik een fleece dekentje. Let erop dat je dit niet te vaak wast, want bij elke wasbeurt geven ze microscopische kleine deeltjes af die slecht zijn voor het milieu.
  • Stapel handdoeken op elkaar. Ze geven je de nodige steun en zijn lekker zacht.

Oogkussentjes

Eigenlijk hebben oogkussentjes twee functies: ze blokkeren het licht en leggen een beetje gewicht op je oogleden, waardoor die beter kunnen ontspannen. Ze worden het vaakst gebruikt tijdens Savasana, maar evengoed tijdens een les restorative yoga.

  • Leg een sjaal, das of andere zachte stof over je ogen om ze af te schermen van het licht.
  • Wil je een oogkussentje met gewicht? Vul een sok met rijst of droge bonen en naai het uiteinde dicht. Voeg wat gedroogde lavendel toe.

Zandzakje

Bij ons nog niet tegengekomen in een studio, maar sommige yogi’s leggen graag wat extra gewicht in de schaal om dieper in ontspanning te kunnen gaan.

  • Vul een of meerdere zakjes met rijst of droge bonen. Rol de zakjes in een handdoek.
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *