Op zoek naar verstilling met Yin Yoga

Op zoek naar verstilling met Yin Yoga

Yin Yoga, een nog jonge yogastijl

Ontstaan eind jaren 70, begin jaren 80 is Yin Yoga een relatief jonge vorm van yoga. Algemeen wordt de Amerikaan Paul Grilley gezien als grondlegger van deze yogastijl, al was het Sarah Powers die de term Yin Yoga introduceerde. Yogadocent Paul Grilley combineerde de kennis van van drie leermeesters samen tot één yogavorm die tot vandaag aan populariteit blijft winnen. De invloeden van Paulie Zink (Daoist Yoga), Dr. Gary Parker (anatomie) en Dr. Hiroshi Motoyama (Daoist Yoga) vormen de sleutel tot Yin Yoga zoals we die vandaag kennen. Lees meer over de eeuwenoude yogaleer

Wat Yin Yoga doet

  • Yin gaat dieper dan andere yogastijlen, yin werkt in op het bindweefsel in plaats van de spieren
  • Yin geeft je de kans om los te komen van je gedachten, om even volledig in het hier en nu te zijn
  • Yin laat je toe om voor jezelf te zorgen: door je lichaam te verstillen en je tot rust te brengen, door je lichaam en geest te verbinden
  • Yin is je pauzeknop voor een druk leven, en gunt je momenten van rust

Yin is de tegenhanger van de yang stijlen van yoga. Yang staat voor dynamiek, inspanning, actie. Deze stijl focust vooral op de spieren, op kracht en soepelheid van ons lichaam. Typische Yang yogastijlen zijn Ashtanga yoga, Hot of Bikram yoga of Vinyasa yoga. Bekijk welke yogastijlen er nog bestaan

Yin is de zachtere, meer vrouwelijke energie. Met behulp van hulpmiddelen of yogaprops (zo maak je die zelf!) en de zwaartekracht ga je op zoek naar houdingen die je lichaam stretchen of spanning kunnen loslaten. 

Tussen Yin en Yang

Alles in ons leven bestaat uit Yin en Yang. We hebben ze allebei nodig. Het enige wat we moeten doen, is een fijne balans vinden tussen de twee. Wat je nodig hebt, kan verschillen van periode tot periode, zelfs van dag tot dag. Een voorbeeld:

  • heb je een erg drukke dag/week/periode, met veel beweeglijkheid, actie en veel verandering? Kies dan voor de rustgevende, zachte energie van Yin yoga.
  • heb je nood aan een opkikker na een minder actieve dag/week/periode, iets dat jou opnieuw een gezonde dosis energie geeft? Stap dan binnen bij een actieve les Yang yoga.

Yin is het stabiele, onbewogen, verborgen aspect van een object. Yang is het veranderende, het ontroerende, het onthullende. (Paul Grilley)

Neem de tijd

In Yin yoga blijf je 3 tot 10 minuten in een houding? Waarom? Eerst en vooral: omdat ons lichaam die tijd nodig heeft. En in het bijzonder: ons bindweefsel.

Ons lichaam bestaat uit meer dan botten en spieren. Bindweefsel of fascia bedekt ons volledige lichaam. Het vormt als een groot spinnenweb de verbinding tussen de huid en de spieren, gewrichten, bloedvaten… Bindweefsel is een stijve substantie, wat maakt dat het meer tijd nodig heeft om er beweging in te brengen. Meteen ook de reden waarom in Yin de houdingen langer worden aangehouden.

Veelvoorkomende houdingen in Yin yoga zijn:

  • Anahata asana
  • Bananasana
  • Brug
  • (Half) Butterfly
  • Caterpillar
  • Child’s pose of Kindhouding
  • Dangling
  • Deer
  • Dragons
  • Frog
  • Happy Baby
  • Savasana
  • Shoelace
  • Sphinx en Seal
  • Square pose
  • Swan en Sleeping swan
  • Twists

De tijd die je krijgt in Yin yoga geeft je ook de kans om je lichaam beter te verkennen en door de houding in je lichaam te komen. Een moment om los te komen van wat je allemaal moet, en gewoon te zijn. Daarom spreekt het meditatieve in Yin yoga net veel mensen aan.

Zoals alles geldt: evenwicht is essentieel. De uitdaging voor vele yogi’s is het vinden van de juiste balans tussen de yin en de yang in hun yoga, en in hun leven.

Lees meer

Photo by Avrielle Suleiman on Unsplash