Start met je eigen yogapractice

Start met je eigen yogapractice

Je eigen yogapractice thuis doen is een moment voor jezelf creëren waarop je even uit je dagdagelijkse routine stapt. Om even stil te staan en te vertragen. Of om te leren nog maar naar je eigen lichaam te luisteren. Je zal merken dat elke dag af enkele keer per week thuis aan yoga doen, jouw eigen beleving van yoga zal verdiepen en laten evolueren. Maar thuis in alle rust yoga doen: hoe begin je daaraan?

Bepaal hoeveel tijd je wil investeren

Bepaal wat voor jou haalbaar is. Wil je elke week op zondagochtend wat tijd vrijmaken voor je eigen practice? Of sluit je liever twee keer per week je avond af door te mediteren net voor je gaat slapen? Denk eraan dat vaker en korter meestal beter is dan eenmalig en lang. Lees: Waarom je elke ochtend zou moeten starten met yoga

Zoek een stilteplek

Maak ergens wat ruimte vrij waar je ongestoord kan mediteren of yoga doen. Ideaal kies je voor een niet al te volle ruimte met weinig afleiding (het washok is niet zo interessant als je afgeleid wordt door bergen was), waar je het licht en de temperatuur kan aanpassen. Zorg voor een warme plek die je ook kan verduisteren door de lichten te dimmen of een sfeerlampje te gebruiken. En het meest belangrijke: je wil niet gestoord worden.

Bewaak je tijd

Bepaal op voorhand hoe lang je practice mag duren. Heb je een halfuur, stel dan een timer in om je na een halfuur een zacht signaal te geven (gebruik dus geen kookwekker of ander wekker met scherp geluid). Heb je alle tijd en moet je nergens anders naartoe, stel dan geen timer in maar volg je gevoel.

Geen radio of tv op gehoorsafstand. Geen huisgenoten die kunnen binnenvallen. Zoek een plek waar stilte heerst.

Arriveer en mediteer

Bouw een moment van meditatie in je practice. Start al zittend of liggend met je te concentreren op je ademhaling. Neem een moment om je dagdagelijkse bezigheden te laten voor wat ze zijn, en even helemaal in het hier en nu te komen. Focus op je ademhaling door bijvoorbeeld het in- en uitademen even lang te maken. Toegegeven, beginnen mediteren kan een uitdaging zijn.

Luister naar wat je nodig hebt

Kies wijs welke houdingen je doet tijdens je yogapractice. Stel jezelf de vraag wat jij op dit moment nodig hebt. Heb je een drukke dag voor de boeg? Activeer je lichaam en geest met enkele Zonnegroeten en Krijgers. Wil je ontspannen en eerder tot rust komen? Hou het dan zacht en rustig. Kies voor ontspannende houdingen zoals de Kindhouding. Denk niet te veel na, maar luister naar de signalen die je lichaam geeft. Meestal weet je lichaam precies wat je nodig hebt.

Eigen ervaring

Kan je niet meteen houdingen bedenken die aansluiten bij je gemoedstoestand? Grijp dan terug naar poses die je kent vanuit een yogales met je leraar, of ga terug op je eigen ervaring. Hoe deed die ene yogapose jou al voelen? En van welke houdingen geniet je het meest. Je kan ook video’s volgen die je online bekijkt, zoals onze inspiratievideo’s. Die zijn erg fijn om mee te starten, maar bedenk dat een eigen yogapractice iets is wat je zelf ontwikkelt, en niemand voor jou kan regisseren.

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *