Waarom je elke ochtend zou moeten starten met yoga

Waarom je elke ochtend zou moeten starten met yoga

Als je een ochtendmens bent, sta je waarschijnlijk al te trappelen om iets met deze blogpost te doen. Ben je een avondmens of echte nachtraaf, dan is de kans groot dat je met enige tegenzin alweer een artikel leest dat niet overeenstemt met jouw eigen dagritme. En toch heeft het echt wel zin om je ochtend te starten met je eigen yogapractice. Hoe laat je opstaat, daar beslis je natuurlijk zelf over…

Mentale en fysieke boost

Hoeveel van ons starten hun dag niet met een kop koffie om wakker te worden? Of een blik op je smartphone? Als je elke ochtend start met een kop koffie, dan raakt je lichaam gewend aan die vroege opkikker van cafeïne. Door de sociale media nog even te checken, zal je lichaam daarbij heel wat prikkels krijgen.

Op dezelfde manier reageert je lichaam als je regelmatig ’s ochtends yoga beoefent en van yoga zelfs een vaste ochtendgewoonte maakt. Yoga laat je toe om spanning los te laten en je lichaam klaar te maken voor de dag. Het vermindert gevoelens van angst en stress aanzienlijk, en verbetert je lichamelijke en mentale gezondheid. Die voordelen van yoga draag je de hele dag verder met je mee. Probeer dus je kop koffie of je eerste prikkel via smartphone nog even uit te stellen – en kies voor een natuurlijke mentale en fysieke boost voor je dag.

Evenwichtig door je dag

’s Ochtends voelen je spieren vaak veel stijver dan ’s avonds. Een yogapractice in de ochtend zal vaker yogaposes bevatten die je meer energie geven, zoals Zonnegroeten en achteroverbuigingen. Yoga kan je helpen om ze te ontspannen en klaar te maken voor je dag. Na je ochtendyogaroutine ga je de dag ook in met een andere mindset. Die zal je verder aanmoedigen om tijdens de dag gezonde en evenwichtige keuzes te maken: hoe je denkt, hoe je eet, hoe je reageert op uitdagingen. Yoga zal je aanzetten om gezond en evenwichtig te blijven, de hele dag door.

In het hier en nu

Heb je een moeilijke of drukke dag voor de boeg? Yoga helpt je om in het hier en nu te blijven. Door te focussen op je ademhaling hou je je aandacht bij het moment zelf. Zo vloeit je energie niet naar het piekeren over de rest van de dag, maar kan je die energie gebruiken om met een positieve kijk de dag in te gaan. Een diepe buikademhaling ontspant het zenuwstelsel van het lichaam en zal je na afloop meer energie, meer alertheid en meer ontsnapping geven.

Zet de toon voor je dag

Vaak zal een yogadocent je in de yogastudio vragen om een intentie te bepalen van je yogapractice die dag. Bijvoorbeeld om aandacht te schenken aan bepaalde plekken in je lichaam, om je zorgen even los te laten, om een vermoeid lichaam even rust te gunnen… Jouw yogapractice hoeft ook niet te bestaan uit zonnegroeten aan actieve poses. Wanneer je kiest voor zachte poses of meditiatie, zal je jouw dag op een andere manier kunnen ingaan. Net als in de studio kan je ’s ochtends ook een intentie toevoegen aan je korte yogapractice thuis. Een intentie die je de hele dag met je meedraagt.

Samen op de mat!

Yogawereld lanceert begin mei Yoga on the go! Korte yogavideo’s waarin we je in 10 minuten meenemen voor een krachtige yogapractice. Elke zaterdagochtend laten we een nieuwe video op je los, die je gratis kan bekijken en herbekijken! We begeleiden je door de yogapractice rond een bepaald thema. Heb je vragen? Dan helpen we jou graag verder op Yogawereld!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *