Stap voor stap: Chaturanga Dandasana

Stap voor stap: Chaturanga Dandasana

Chaturanga Dandasana

Sommige yogi’s zijn er weg van, maar voor veel beginnende yogi’s is dit niet de meest favoriete houding: Chaturanga Dandasana. Herkenbaar? Deze armbalans komt voor in elke Zonnegroet en kom je dus vaak, nee heel vaak, tegen in de yoga les. Chatur betekent ‘vier’ en staat voor de ‘vierledige’ staf. De staf verwijst naar de ruggengraat in deze houding. Het is een overgangspose om vanuit de Plank naar je mat te gaan, voor je opnieuw in Cobra of Upward Facing Dog je lichaam naar boven reikt. Met deze houding werk je op de armen, polsen en je buikspieren. In veel series kom je ze tegen om je lichaam voor te bereiden op andere poses.

Naar Chaturanga Dandasana

  • Start in Plank Pose.
  • Adem uit, buig door je ellebogen en kom naar beneden.
  • Je ogen zijn gericht op de voorzijde van de mat.
  • Hou je ellebogen recht boven de polsen. Je ellebogen wijzen naar achter.
  • Neem de tijd om zachtjes je lichaam naar de mat te laten zakken.

Voor beginnende yogi’s

Zeker in het begin kan dat erg zwaar aanvoelen. Doe dan een aangepaste versie en plaats je knieën op de mat. Denk eraan: in deze houding is het belangrijk om je lichaam als één rechte lijn naar beneden te brengen. Ben je klaar voor het echte werk? Zo doe je Zonnegroet A

Je lichaamsgewicht steunt op kleine oppervlaktes in deze pose. Als je na een tijdje pijn voelt in de polsen of de schouders tijdens Chaturanga Dandasana, pas dan de houding aan. Vraag aan je yogadocent om de houding samen met jou te bekijken, of schrap ze een even uit je practice. Je kan deze houding ook tegen de muur doen, of met een riem, om minder lichaamsgewicht op je polsen te plaatsen. Zoek naar een optie die comfortabel is én blijft tijdens jouw yoga practice.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *