Hanumanasana

Hanumanasana

Monkey Pose – Hanumanasana – हनुमानासन

Net als vele andere poses verwijst deze Hanumanasana naar de mythologie. Een van de meest bekende mythologische figuren is de apenkoning Hanuman, trouwe volgeling van koning Rama. Hij wordt voorgesteld in deze indrukwekkende split, die op een grote sprong lijkt en die de grote toewijding van Hanuman uitdrukt.

Deze yogahouding zorgt voor een diepe stretch van de heupflexoren en rekt de voor- en achterzijde van je benen. De achterwaartse buiging in de volledige pose versterkt je rug en opent de voorzijde van je lichaam.

Naar Ardha Hanumanasana, de halve split

  • Ga op handen en knieën zitten. Strek één been naar voor. Steun op je voorste hiel en hou je tenen flex, in de richting van het plafond.
  • Hou je bekken in deze positie. Let erop dat je voorste knie niet naar binnen valt.
  • Buig nu zachtjes naar voor en zet je vingertoppen op de grond, langs beide zijden van je benen. Je kan ook proberen rechtop te zitten door blokjes onder je handen te plaatsen.

Naar Hanumanasana, de volledige yoga split

  • Ga op handen en knieën zitten. Strek één been naar voor.
  • Hou je bovenlichaam recht boven de heupen.
  • Schuif je voorste been voorzichtig verder naar voor. Je achterste been beweegt naar achter.
  • Gebruik je handen om je te ondersteunen. Je kan ook blokjes onder je handen zetten.
  • Adem in en rek je wervelkolom uit. Strek je armen langs je hoofd omhoog.

 Voorbereiding

Nog niet helemaal klaar voor deze houding? Je kan je voorbereiden met deze yoga houdingen:

  • Paschimottanasana, voorwaartse buiging met gestrekte benen
  • Janu Sirsana, hoofd-naar-kniehouding
  • Eka Pada Rajakapotasana, duifhouding

 

Photo credit: Peter Voerman photography via VisualHunt / CC BY-NC

 

 

 

 

 

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *