Stap voor stap: opwaarts kijkende hond

Stap voor stap: opwaarts kijkende hond

Opwaarts kijkende hond – Urdva Mukha Svanasana – ऊर्ध्वमुखश्वानासन

Deze fier opkijkende viervoeter steunt stevig op handen en voeten. Upward facing dog is een ideale pose om je rug te openen en de eerste tekenen van vermoeidheid tegen te gaan.

Wat doet deze pose?

Deze asana brengt soepelheid in je rug, verbetert je lichaamshouding en verlicht lage rugpijn. Door de achterwaartse buiging krijgen ook je buikorganen en spijsvertering een extra stimulans.

Naar de Upward facing dog

  • Ga op je buik op de mat liggen. Laat je armen ontspannen rusten naast je lichaam.
  • Buig je armen en plaats je handen op de mat, ter hoogte van je ribben.
  • Adem in. Duw je handen dieper in de mat en lift je knieën, heupen en borstkas op. Je lichaamsgewicht steunt nu enkel op je handen en de wreef van je voeten.
  • Zorg ervoor dat je schouders loodrecht boven je handen staan. Kijk zachtjes naar boven, tot zover jouw lichaam toelaat. Let op dat je niet te ver gaat.
  • Blijf een ademhaling in deze pose.
  • Adem uit en laat de pose los, of ga verder naar neerwaartskijkende hond.

Voor beginnende yogi’s

Tijdens je eerste lessen is het niet makkelijk om je knieën te liften, daarom is de Cobra een fijn en zachter alternatief. Als je deze pose voor het eerst doet, ga je misschien in de schouders hangen door ze dicht naar je oren te brengen. Rol je schouders naar achteren en breng ze in de richting van je staartbeentje.

Variatie op de Upward facing dog

Duw je voeten nog iets steviger in de grond. Dit zal je ruimte geven om je borstbeen nog iets meer naar voor te brengen en dieper te ademen.

 

 

Photo credit: FootMassagez via Visualhunt / CC BY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *