Tree pose of boomhouding

Tree pose of boomhouding

Boomhouding – Vriksasana – वृक्षासन

Een van de beste yogahoudingen om je evenwicht te oefenen, dat is de boomhouding of Vriksasana. Net als een boom stevig geworteld staat in de aarde met een door de wind bewegende kruin, heeft ook deze yoga houding een sterk fundament en een beweeglijk bovenlichaam. Als geen andere pose geeft de boomhouding je de nodige aarding en houvast om in de meest woelige periodes zowel geaard als flexibel te blijven.

Waarom doen we deze yoga houding?

Je zal al snel merken dat deze houding de ene dag heel makkelijk is, en de volgende dag net erg moeilijk. Je evenwichtsvermogen durft wel eens te verschillen van dag tot dag. Door regelmatig deze yoga houding aan te nemen, zullen je evenwichtsvermogen, concentratie en algemene oriëntatie verbeteren.

Naar Vriksasana, de volledige boomhouding

  • Start vanuit Tadasana. Verplaats je gewicht naar je linkerbeen.
  • Plaats je rechtervoet tegen je linkerbeen. Plaats het tegen je enkel, onderbeen of bovenbeen. Om je voet op je bovenbeen te plaatsen, kan je je voet met je rechterhand vastgrijpen en naar je bovenbeen brengen. Vermijd om je voet tegen je linkerknie te plaatsen. Hou je rechterknie naar buiten gedraaid.
  • Zet je handen in de zij of plaats ze voor je borst in Anjali mudra.
  • Kijk naar een vast punt voor je uit.
  • Herhaal aan je andere zijde.

Voor beginnende yogi’s (of yogi’s die veel zitten)

  • Is het moeilijk voor je om je evenwicht te vinden? Je kan deze yoga houding ook doen terwijl je steunt tegen een muur.
  • Schuift je voet telkens naar beneden? Plaats dan een stukje van je yogamat tussen je voet en je bovenbeen.

Voor meer ervaren yogi’s

  • Beweeg je armen omhoog, in de vorm van een V. Als je armen uitgestrekt zijn, breng je ook je blik op een punt schuin boven je. Je kan ook je handen in gebedshouding achter je brengen. Kies zelf een optie die comfortabel voelt voor jou.
  • Wil je nog een stapje verder gaan? Oefen dan deze houding met je ogen gesloten. Evenwichtsoefeningen waarbij je de ogen sluit, zullen je uitdagen om in balans te blijven, omdat je de focuspunten in je omgeving plots niet meer hebt om je te oriënteren.

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *