10 tips om thuis yoga te doen thuis

yogapractice

Wil je starten met jouw eigen yogapractice thuis? Je hoeft niet heel lenig, jong of flexibel te zijn om te genieten van een yogapractice. Je kan starten met yoga op jouw eigen tempo, in je eigen huiskamer. Of je nu ‘s ochtends, overdag of ‘s avonds yoga doet, je zal snel het effect voelen van regelmatig op je mat te staan. Met deze tien tips kan je thuis met yoga beginnen én volhouden!

  1. Zoek een vast moment waarop je elke week even tijd kan maken voor yoga. Dat kan ‘s ochtends, ‘s middags of ‘s avonds zijn. Kies vooral een tijdstip waarop je niet gehaast bent en weinig kans hebt om gestoord te worden.

  2. Kies een ruimte waar je voldoende plaats hebt. Dat kan natuurlijk je woonkamer of slaapkamer zijn, maar als je gaat voor rust in je hoofd, helpt een rustgevende omgeving je al ver op weg.

  3. Zet alle afleiding even aan de kant. Zet je smartphone uit en vraag je gezin of huisgenoten om je even niet te storen. Ban zoveel mogelijk omgevingslawaai.

  4. Oefen op een yogamat en op blote voeten. Een dunne mat met anti-slip kan je vandaag vinden in de meeste sportwinkels en hoeft niet veel te kosten. Lees zeker Hoe kies ik een yogamat? Draag geen kousen, maar beoefen yoga op blote voeten.

  5. Draag makkelijk zittende kleding, bij voorkeur uit natuurlijke materialen. Als je iemand bent die snel kou krijgt, hou dan een trui in de buurt voor het begin of einde van de practice.
yogapractice

6. Doe yoga op een lege maag. Ga niet op je yogamat staan als je net gegeten hebt, maar wacht na een zware maaltijd altijd twee uur voor je yoga doet. Eet liever iets lichts of stel je maaltijd uit tot na de yoga.

7. Wees eerlijk met jezelf. Als een houding niet voor jou toegankelijk is, forceer jezelf dan niet. Kies een alternatieve houding of neem even de tijd om uit te rusten.

8. Rol je matje uit en begin gewoon. Kort en vaak een yogapractice volgen is veel beter dan heel af en toe urenlang te oefenen.

9. Beloof jezelf om de eerste yogapractice helemaal af te werken, ook al ben je moe of heb je even geen zin meer. Deze 5 hindernissen zal elke yogi herkennen.

10. Stel vragen als je iets niet begrijpt of meer wil weten over een bepaalde houding. Zoek het op, lees erover. Blijf niet met vragen zitten.

Zo, je bent helemaal klaar om aan jouw eigen yogapractice te beginnen!