Brughouding of Setu Bandha Sarvangasana

Brughouding of Setu Bandha Sarvangasana

Voor iedereen toegankelijk: de Brug is een eenvoudige backbend die je voorbereidt op intensere achterwaartse buigingen. De houding stimuleert de wortel- (Muladhara), keel- (Vishuddha) en hartchakra (Anahata). Net daarom komt deze houding niet alleen voor in de dynamische yogavormen als Ashtanga en Vinyasa, maar ook in Yin en Restorative yoga.

Voordelen van Setu Bandha Sarvangasana

Deze fijne backbend laat je toe om borst en rug te stretchen, en tegelijkertijd ook je rug en benen te versterken. Voor wie er af en toe last van heeft: deze houding is ook goed om rug- en hoofdpijn te verminderen.

Naar Setu Bandha Sarvangasana, de brug

  • Ga op je rug liggen, met je armen naast je lichaam en je handpalmen naar de grond gericht.
  • Buig je knieën en plaats ze plat op de mat, zo dicht mogelijk naar je bekken toe. Je voeten staan op heupbreedte uit elkaar.
  • Duw je voeten stevig in de grond terwijl je je heupen zachtjes optilt in de richting van het plafond. Je borstbeen beweegt naar je kin toe.
  • Hou je knieën boven je enkels. Draai je schaambeen lichtjes naar je buik toe.
  • Lift je heupen zo hoog mogelijk. Blijf ademen.
  • Breng je handen bij elkaar en verstrengel je vingers in elkaar. Rol je schouders zachtjes in.
  • Blijf 5 tot 10 ademhalingen in deze pose.
  • Om uit de yoga houding te komen, laat je handen weer los en rol je rug wervel na wervel weer op de mat.

Tips voor wie met yoga begint

  • Is deze yoga houding al iets te intensief? Plaats dan een yogablokje onder je bekken en laat je gewicht hierop steunen.
  • Let erop dat je knieën niet wijder uit elkaar vallen. Hou ze recht boven je enkels. Als dit moeilijk voor je is, plaats dan een yogablokje tussen je bovenbenen en druk het samen terwijl je in de pose gaat.

Voor meer ervaren yogi’s

  • Als je comfortabel in deze houding kan blijven, probeer dan je bilspieren zo veel mogelijk te ontspannen. Duw je  heupen nog iets hoger in de richting van het plafond.
  • Lift één been in de lucht terwijl je in de Brughouding staat. Blijf enkele ademhalingen hier, plaats je voet op de grond en probeer hetzelfde met het andere been.

Blijf na deze houding even liggen op je mat om het effect van Setu Bandha Sarvangasana te voelen. Als je wil, kan je de knieën breed uit elkaar zetten en de knieën naar elkaar laten toe vallen. Heerlijk, niet?

Foto: (c) Yoga.com

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *