Eenvoudige mindfulness voor elke dag

mindfulness

Mindfulness is je aandacht richten op iets, je bewust worden. En vooral: niet ingaan op afleidingen die zich voortdurend aanbieden. Hoe kan je meer mindfulness in je dag brengen? Deze eenvoudige technieken kan je toepassen waar en wanneer je maar wil. Makkelijk toch?

Eén minuut meditatie

Introduceer kleine momenten van mindfulness tijdens de dag. Zoek een rustige plek op. Stel een timer in op één minuut. In deze tijd ga je bewust aanwezig zijn, hier en nu, nergens anders.

Een kort moment van meditatie per dag kan je helpen om, op momenten wanneer het drukker of onrustig wordt in je hoofd, eenvoudigweg terug te keren naar het hier en nu.

Sluit je ogen. Breng al je aandacht naar je ademhaling. Adem in en uit, zonder iets te veranderen. Observeer je ademhaling. Als je gedachten afdwalen, keer dan terug naar je ademhaling. Zo vaak als nodig is.

Maak van een alledaags iets een ervaring

Maak een kopje thee of koffie. Neem de tijd om te gaan zitten, geen on the go dus. Voor je het eerste slokje neemt: pauzeer even. Kijk en ruik. Neem dan heel langzaam een slok. Merk de smaak op, het gevoel, de warmte.

Mindful zijn kan helpen om opnieuw te genieten van kleine dingen. Vaak heel subtiele ervaringen, geuren of smaken waar je normaal geen aandacht meer aan schenkt. Probeer wat vaker te gaan zitten, bewust te zijn van wat je eet en drinkt, en van de ervaring te genieten. Hoe klein ook.

Je kan ook een huishoudelijk taakje nemen, bezig zijn met wasgoed bijvoorbeeld. Voel de texturen, neem de verschillende kleuren en patronen in je op. Alles wat je doet, kan zo een klein ritueel worden. Mindfulness, waar dan ook, houdt je in de ervaring van het moment. Zo blijf je in balans, in alles wat je doet.

Schrijf je gedachten neer

Stap even uit de constante dialoog in je hoofd en neem de rol van observator op. Kijk naar je gedachten in plaats van erin mee te gaan. Je kan je eenvoudig bewust worden van je gedachten door ze op te schrijven. Doe het met lichtheid – je schrijft geen roman- en je hoeft jezelf niet te serieus te nemen.

Kijk na een week terug op wat je schreef. Waar dacht je aan? Waren je gedachten waar? Hielpen ze jou? Kan je patronen herkennen van gedachten die terugkeerden?

Doe één ding goed

Onze mindset vraagt om altijd bezig te zijn. Multitasken is onze norm geworden. Eerst op onze werkplek, steeds vaker ook wanneer we bij familie en vrienden zijn. In realiteit maakt multitasken ons niet efficiënter, wel integendeel. Het maakt ons gewoon nog ‘drukker’ in ons hoofd, en leidt al te vaak tot vermoeidheid en energieverlies.

Het leven hoeft geen lange to do lijst te zijn. Breng daarom wat meer focus in wat je doet. Engageer je om één ding te doen. En niets meer. Je zal minder gehaast zijn, minder fouten maken, minder vermoeid worden. Observeer jezelf terwijl je bezig bent.

mindfulness

Of doe eens niets

Ga zitten in een makkelijke stoel in de zon. Laat alles wat je kan afleiden achterwege. Laat het stil worden. Registreer alles wat je zintuigen je vertellen, zonder er dieper op in te gaan. Denk nog niet aan straks of morgen, je bent hier.

Op deze manier kan je elk moment in een moment van mindfulness maken. Gewoon even de tijd nemen om te ‘zijn’ in plaats van te ‘doen’. Dat is trouwens ook het uitgangspunt van Restorative Yoga. Vijf minuten elke dag even niets doen, het is een wereld van verschil.

Bouw korte momenten van yoga in

Plan naast langere momenten van yoga, zoals je wekelijkse les, ook korte yogamomenten in je week. Het kan je fysiek helpen om in beweging te blijven, zeker als je veel zit of rechtstaat. Wie regelmatig aan yoga doet, krijgt meer flexibiliteit, een betere lichaamshouding, meer kracht en meer energie. Yoga kan het ook eenvoudiger maken om te ontspannen, om dingen los te laten, of om ruimte te maken voor iets nieuws.

We ervaren op onze yogamat ook hoe moeilijk het kan zijn om gefocust te blijven op onze ademhaling. We zien hoe snel onze gedachten gaan zweven. Gaandeweg ga je lichaam en geest steeds meer op elkaar afstemmen. Yoga en mindfulness werken bijzonder aanvullend op elkaar. Laat ze deel uitmaken van jouw practice en ervaar wat dat met je doet. 

Lees ook: waarom we yoga doen

Foto’s – Natalia Figueredo