Dossier: Bikram Yoga

Dossier: Bikram Yoga

Yogastijl: Bikram of Hot Yoga

De eerste Bikram Yoga les die ik volgde, was in hartje winter. Buiten was het ijzig koud. Zoals velen verlangde ik plots naar de warmte, de zon, zelfs de hitte. En ja: toen ik de Bikram Yogaruimte binnenliep, had ik heel even dat gevoel van vakantie, omringd door warmte. 40 graden, een luchtvochtigheid van 40 procent. Meteen daarna begon ik te zweten.

Voor wie dit nog niet wist: er is een goeie reden waarom de hot yogi’s schaars gekleed lopen – je zweet zowat van de allereerste minuut. De yogapractice duurt dik anderhalf uur en is best wel een stevige uitdaging als je het voor de eerste keer doet. Je snakt meer dan eens naar je flesje water en de koelte van een airco (en dat in de winter!). En hoe meer je zweet, hoe moeilijker het wordt om in een pose te blijven. Aan het einde van de yogales voelde ik me redelijk uitgeput, zowel door de houdingen als door de aanhoudende warmte.

Bikram Yoga is niet voor iedereen weggelegd, you love it or you hate it. Na mijn eerste les puffen en zweten trok iedereen zo snel mogelijk naar de kleedkamer voor een verkoelende douche. Ik bleef nietsvermoedend met mijn ogen dicht in Savasana genieten van het eerste moment rust in meer dan een uur tijd, tot het licht uitging.

Wat je moet weten over Bikram Yoga

  • Duurtijd van een les voor beginners is 90 minuten
  • Vaste reeks van 26 houdingen, met twee ademhalingsoefeningen
  • In een ruimte met temperatuur 40°C en een luchtvochtigheid van 40%
  • Niet voor iedereen ongevaarlijk: Bikram Yoga houdt ook risico’s in

Waar Bikram Yoga goed voor is

Bikram Yoga zit in een opmars. Sinds de oprichter, de Indiase Bikram Choudhury, de stijl introduceerde eind jaren 70, wint die overal ter wereld aan populariteit. Bikram combineert de voordelen van yoga met de weldaad van warmte (40 graden Celsius). Net zoals bij andere stijlen van yoga vermindert Bikram Yoga de effecten van stress op je lichaam, zorgt voor betere focus en laat je toe om dieper te ontspannen.

Op veel websites wordt Bikram Yoga voorgesteld als een yogavorm met ontgiftende werking voor je lichaam, maar dat blijkt eerder mythe dan realiteit. Onderzoek toont aan dat de extra graden op de thermometer je weliswaar doen zweten; voor een detox zorgen ze niet. Als je zweet in de Bikram Yoga, dan verlies je vooral vocht uit je lichaam, water dus. Er is geen sprake van een ontgiftende werking, want ontgiften of detoxen doe je vooral door je nieren en lever. Dat maakt het net ook heel belangrijk om tijdens de les water te blijven drinken.

 

Hoewel het voelt alsof je duizend kcal aan het verbranden bent, is Bikram Yoga geen echt zware work-out. Onderzoekers aan de Colorado State University ontdekten dat je als man gemiddeld 460 calorieën verbrandt, als vrouw 330. Ongeveer hetzelfde als dat van een fikse wandeling.

Bikram Yoga vraagt enige voorzichtigheid. Niet iedereen kan even goed om met de warmte. Door de plotse hitte raakt je lichaamstemperatuur even in de war. Het is dus opletten voor uitdroging en oververhitting. Als je tekenen van duizeligheid, lichte hoofdpijn of misselijkheid begint te ervaren, neem je beter even rust en verlaat je de ruimte. En boven alles: drink voldoende water. Zelfs als je docent aangeeft dat dit enkel voor, na of op bepaalde momenten mag; geef jouw gezondheid altijd voorrang.

Ook voor je spieren is deze yogastijl niet helemaal ongevaarlijk. De warmte geeft je spieren weliswaar meer flexibiliteit, waardoor je iets verder zal raken dan tijdens een gewone yoga les. Maar omdat er minder bloed stroomt naar je pezen en ligamenten, kan je te ver gaan in je stretch en mogelijke blessures aan pezen en ligamenten veroorzaken.

Veilig Bikram Yoga volgen doe je zo

  1. Volg les in een studio met een gediplomeerde leraar. Zoek iemand die je vertrouwt. Let bij je keuze voor de studio op welke manier de ruimte wordt verwarmd en of er ook waaiers of airco zijn om de ruimte te doen afkoelen.
  2. Eet voor je naar de les gaat. En drink voor, tijdens en na voldoende water. Enkel zo ben je bestand tegen het vele vocht dat je verliest tijdens je practice.
  3. Luister naar je lichaam. Doe het rustig aan, zeker als je nog niet vaak Bikram Yoga hebt gedaan. Wordt het echt te warm? Ga dan naar buiten en bouw langzaam je practice verder op.
  4. Wees je bewust van het effect van warmte op je spieren. Je ligamenten en pezen zijn niet even flexibel. Ga dus niet te diep in de stretch en hou altijd een beetje reserve.

Bikram Yoga in België

Wil je Bikram Yoga zelf eens ervaren? Bij ons zijn er een aantal studio’s die Bikram Yoga aanbieden, zoals in Antwerpen, Brussel en Gent.

Laat ons weten hoe jouw ervaringen met Bikram Yoga zijn!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *