Zweten bij 40 graden: Hot Yoga (of Bikram Yoga)

bikram yoga

Om te starten, wil ik je graag vertellen over mijn eerste Hot Yoga (of Bikram Yoga) les. Het was in hartje winter in Gent. Buiten was het ijzig koud. Net als velen verlangde ik naar de warmte, de zon, de hitte. En ja: toen ik de ruimte van deze yogales binnenliep, had ik heel even dat gevoel van vakantie, omringd door warmte. Meteen daarna begon ik te zweten.

Voor wie dit nog niet wist: er is een goeie reden waarom de hot yogi’s schaars gekleed lopen – je zweet zowat van de allereerste minuut. Hot Yoga (of Bikram Yoga) doe je bij 40 graden. En dat bij een luchtvochtigheid van 40 procent. De yogapractice duurt dik anderhalf uur en is best wel een stevige uitdaging als je het voor de eerste keer doet.

Je snakt meer dan eens naar je flesje water en de koelte van een airco (en dat in de winter!). En hoe meer je zweet, hoe moeilijker het wordt om in een pose te blijven. Aan het einde van de yogales voelde ik me redelijk uitgeput, zowel door de houdingen als door de aanhoudende warmte.

Voor wie deze yogastijl niet kent, in het kort kan je Hot Yoga (of Bikram Yoga) zo samenvatten:

  • Doorgaans een les van 90 minuten
  • Een vaste reeks van 26 yoga houdingen
  • Een ruimte waar het gemiddeld 40 graden Celsius is
  • Luchtvochtigheid van 40 procent

Hoe ik mijn eerste les afsloot? Na anderhalf uur puffen en zweten trok iedereen zo snel mogelijk naar de kleedkamer voor een verkoelende douche. Ik bleef nietsvermoedend met mijn ogen dicht in Savasana genieten van het eerste moment rust in meer dan een uur tijd, tot de yoga teacher het licht uitdeed.

Waarom zou je Hot Yoga doen?

Deze yogastijl combineert de voordelen van yoga met de weldaad van warmte (40 graden Celsius). Net zoals bij andere stijlen van yoga vermindert deze yogales de effecten van stress op je lichaam, zorgt voor betere focus en laat je toe beter en makkelijker te ontspannen.

Er is een maar. Op veel websites wordt Hot Yoga (of Bikram Yoga) voorgesteld als een yogavorm met ontgiftende werking voor je lichaam. Een detox zeg maar. Helaas blijkt dat eerder mythe dan realiteit.

Onderzoek toont aan dat de extra graden op de thermometer je weliswaar doen zweten, maar voor een detox zorgen ze niet. Als je zweet in deze les, dan verlies je vooral vocht uit je lichaam, water dus. Dat maakt het net ook heel belangrijk om tijdens de les water te blijven drinken.

Niet iedereen kan even goed om met de warmte. Door de plotse hitte raakt je lichaamstemperatuur even in de war. Als je tekenen van duizeligheid, lichte hoofdpijn of misselijkheid begint te ervaren, neem je beter even rust en verlaat je de ruimte.

Bikram sinds de Netflix-documentaire

De Indiase Bikram Choudhury introduceerde deze yogastijl introduceerde eind jaren 70. De voorbije decennia won de stijl aan populariteit, net als de grondlegger Bikram. Hij introduceerde teacher trainings om de stijl te mogen doceren en maakte er een winstgevend businessmodel van. De voorbije jaren raakte Bikram echter meer en meer in opspraak. Zijn op- en ondergang zijn te zien in de Netflix-documentaire Bikram uit 2019.

Om die reden spreken we ook liever van Hot Yoga, hoewel Bikram Yoga bij een aantal leerkrachten toch blijft bestaan.

Tips voor een Hot Yoga les

  1. Volg les in een studio met een gediplomeerde leraar. Zoek iemand die je vertrouwt. Let bij je keuze voor de studio op welke manier de ruimte wordt verwarmd en of er ook waaiers of airco zijn om de ruimte te doen afkoelen.
  2. Eet voor je naar de les gaat. En drink voor, tijdens en na voldoende water. Enkel zo ben je bestand tegen het vele vocht dat je verliest tijdens je practice.
  3. Luister naar je lichaam. Doe het rustig aan, zeker als je nog niet vaak Bikram Yoga hebt gedaan. Wordt het echt te warm? Ga dan naar buiten en bouw langzaam je practice verder op.
  4. Wees je bewust van het effect van warmte op je spieren. Je ligamenten en pezen zijn niet even flexibel. Ga dus niet te diep in de stretch en hou altijd een beetje reserve.
  5. De warmte van deze les kan zalig zijn voor je lichaam. Geniet ervan.

 

13feb Yoga houdingen

Ontspan met deze yoga houdingen voor nek en schouders

5dec Soorten yoga

Dit is waarom Yin Yoga zeker iets voor jou is

4sep Soorten yoga

Waarom zachte yoga iets voor jou is