Breng de lente in je yogapractice

Breng de lente in je yogapractice

Lente…ziedaar mijn favoriete seizoen. Warme kleren krijgen opnieuw een vaste plek in de kast, deuren en ramen vliegen weer open, groene vingers graven weer in de aarde en frisse lucht stroomt binnen in onze huizen. Weg met het overbodige en ruimte maken voor het nieuwe. Met de energie van de lente rondom ons, is dit het uitgelezen moment om lente ook in onze yoga te brengen.

 

  • Kies voor meer Yang energie

In de winter, het seizoen van uitersten, trekken we onszelf vaak terug. Weg van het buitenleven, weg van de drukte. Lente daarentegen is net het moment om weer naar buiten te trekken, door korte wandelingen te maken en te genieten van de eerste zon. Of door zelf aan de slag te gaan op het terras of de tuin. Ben jij iemand die tijdens de winter vooral voor Yin Yoga kiest? Dan is nu het ideale moment om ook wat extra Yang energie te brengen in jouw yogaroutine. Breng wat meer pit in jouw yoga met actieve Ashtanga Yoga, of zoek volop de warmte op van Bikram Yoga.

  • Twists zijn jouw yoga detox

Lente is het seizoen van transformatie. Wat je ook doet, hoe je je ook voelt, het zal veranderen. Ook te lang vastgehouden aan oude gewoontes of negatieve gedachten? Gedraaide houdingen (twists) zorgen ervoor dat je organen zich ontdoen van afvalstoffen en klaar zijn voor positieve energie. Zet in april en mei dus enkele gedraaide houdingen in je yoga menu, zoals deze Ardha Matsyendrasana of Zittende Halve Torsie. Vergeet niet genoeg water te drinken na deze twists!

Meer yogaposes voor de lente:

  • Uttanasana of Staande Vooroverbuiging

Plaats je voeten op heupbreedte. Buig je knieën lichtjes en buig voorover. Plaats je handen of toppen van je vingers naast je voeten. Raak je niet tot aan de grond? Laat je armen dan ontspannen hangen en buig je knieën nog iets dieper. Ontspan je hoofd en hals. Blijf hier 8 tot 10 ademhalingen.

  • Urdhva Hastasana of Raised Hand Pose

Kom in Berghouding staan en plaats je voeten op heupbreedte uit elkaar. Reik je armen omhoog. Je handpalmen wijzen naar elkaar. Hou je schouders laag. Blijf 8 – 10 volledige ademhalingen in deze pose.

  • Parsva Tadasana

Neem je linkerpols vast met je rechterhand. Adem in en verleng. Adem uit en buig zachtjes naar je rechterzijde. Hou 8 ademhalingen aan. Kom daarna weer naar het midden. Neem met je linkerhand nu je rechterpols vast. Adem in en verleng. Adem uit en buig naar je linkerzijde. Hou hier opnieuw 8 ademhalingen.

  • Gebruik de vroege ochtend voor yoga

Zet de toon voor je dag en begin je ochtend met yoga. Sommige yogi’s zweren erbij om de dag te starten met een glas water, een uitgebreide yogapractice en pas dan een heerlijk ontbijt. De heupopeners en twists uit deze Zachte Yogastretch (met video) laten je extra genieten van de vroege momenten van de dag. Geen nood: deze yogaroutine is trouwens ook geschikt voor wie minder goed uit bed raakt ’s ochtends…

Wil je nog meer lente ervaren? Doe je yoga practice dan buiten. Je zal extra genieten van al het moois dat de lente te bieden heeft.

Yoga pose downward facing dog

  • Laat je inspireren door anderen

Kijk eens naar wat ander doen, dichtbij of ver weg. Amerikaans fotograaf Andy Richter trok tussen 2012 en 2017 de wereld rond om yoga in alle hoeken van de wereld in beeld te brengen. Prachtige beelden van een eenzame yogi in stiltemeditatie, zwangere tienermeisjes tijdens yogales op school en duizenden yogi’s die de zon begroeten tijdens een yogafestival. Of hoe een oude leer een moderne invulling krijg. Lees het artikel Contemplating Yoga Around the World in The New York Times

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(c) Andy Richter
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *