Overwin je drempelvrees

Overwin je drempelvrees

Ken jij of ben jij iemand die al lang eens yogalessen wil proberen? Maar er niet toe komt? We geven je kant-en-klare antwoorden op de meest gestelde vragen, zodat je zonder zorgen de yogastudio binnenstapt.

Starten met yogalessen

Is yoga iets voor mij?

Tja, op die vraag weet alleen jij het antwoord. En omdat je enkel weet of je iets lust wanneer je het geproefd hebt, raden we je aan om een proefles bij een studio te volgen.

Hoe vind ik een yogales die bij me past?

In het doolhof van verschillende stijlen en benamingen is het niet makkelijk om die les te kiezen die écht bij je past. Bepaal wat jouw doelstellingen zijn en zoek een stijl die aan jouw verwachting beantwoordt: Welke yogastijl past bij jou?

Ik wil wel beginnen met yogalessen, maar ben helemaal niet lenig.

Dat is helemaal geen probleem. Je zal je lenigheid voelen toenemen naarmate je meer yoga beoefent. Als je erg stijf bent, zoek dan een zachte les. Je vindt altijd wel een stijl die bij je past.

Wanneer moet ik in de studio zijn?

Veel yogastudio’s openen de deuren pas 20 tot 30 minuten voor de les start, dus je hoeft zeker geen uur te vroeg te zijn.Probeer voor je eerste les zeker een kwartiertje vroeger te zijn. Zo kan je even wennen aan de atmosfeer en rustig een plekje uitzoeken.

Wat draag ik voor mijn eerste yogalessen?

Denk vooral: comfort. Je wil kleding die goed zit en waarin je ongedwongen kan bewegen – ook bewegingen die je in je alledaagse leven niet doet. Omdat je yogaleraar goed je bewegingen moet kunnen zien en verbeteren, draag je best aansluitende kleding.

Tijdens de yogalessen creëer je warmte van binnenin je lichaam, dus zorg voor lichte kledij. Actieve vormen van yoga doe je trouwens altijd op je blote voeten. Volg je een yin of restorative les, breng dan een trui en kousen mee om je warm te houden.

Wat mag ik eten voor de les?

Eet geen zware maaltijden tot twee uur voor de yogalessen. Let ook op met teveel water drinken. Je kan wel kiezen voor een licht tussendoortje zoals een banaan, energiereep of smoothie. Tijdens de les drink je best geen water: dit koelt je lichaam onnodig af.

Heb ik een eigen matje nodig?

De meeste yogastudio’s bieden matjes aan die je gratis of tegen een kleine prijs kan gebruiken. Zeker voor je eerste lessen is dat handig. Ben je overtuigd dat yoga iets voor jou is? Investeer dan in een eigen matje.

Mag ik mijn gsm laten opstaan?

Samen met je zorgen laat je best je gsm achter bij de toegangsdeur. Vergeet ook je stille kwelgeest niet: een trillende telefoon veroorzaakt evenveel overlast als een luide beltoon. Hoewel het misschien een beetje raar aanvoelt, wil je tijdens de yogales door niets afgeleid worden. Zet daarom je gsm uit en gun jezelf het gevoel van even onbereikbaar te zijn.

Hoe ziet een typische yogales eruit?

Een typische les begint met een aantal zonnegroeten, gevolgd door een flow van staande en zittende poses. Afhankelijk van welk type les je volgt, zal er misschien nog een openingschant, ademhalingsoefeningen en meditatie op het programma staan.

Laat je leiden door je yogateacher en ervaar de les zoals die is. Afsluiten doe je elke yogales met savasana, een diepe ontspanning om de les op een fijne manier te eindigen.

Wat doe ik na de les?

In veel studio’s kan je na de les nog water of thee drinken. Maak er gebruik van. Snel niet in zeven haasten naar huis – en plan geen afspraken meteen na de yogalessen. Vermijd ook dat je na enkele minuten tandenknarsend in het verkeer beland: probeer de rust die je ervaart zo lang mogelijk bij je te houden.

 

 

 

 

 

 

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *