Yoga voor schouders en nek

Yoga voor schouders en nek

Last van stramme schouders of een pijnlijke nek? Met onze zittende levensstijl missen we vaak de nodige beweging die ons soepel houdt. Stress zet zich vast op onze schouders en nek, en maakt dat we vaak nog minder gaan bewegen. Deze yoga houdingen zijn een ideale schouderstretch en zorgen voor een fijne ontspanning van de nek.

  • Kindhouding

We starten deze yoga practice in een ontspannende Child’s Pose of Kindhouding. Het maakt niet uit hoe deze houding er bij jou uitziet, zolang ze maar comfortabel aanvoelt. Laat je hoofd zachtjes rusten op de mat en voel hoe je rug zich kan ontspannen.

  • Cat-cow pose

Deze houding kan je bijna altijd doen, ook wanneer je stijfheid voelt in je schouders of lage rugpijn voelt. Let op voor je nek: als je pijn ervaart, ga dan voor een heel lichte beweging.

  • Schouderstretch

Ga op je knieën zitten  en rek je armen boven je uit. Hou enkele ademhalingen aan. Breng daarna je ene hand naar beneden en probeer je handen vast te grijpen. Lukt het niet, gebruik dan een sjaal of riem.

  • Dolphin Pose

Kom naar Neerwaarts Kijkende Hond. Breng beweging in de pose en wandel zachtjes van het ene been op het andere. Na enkele ademhalingen plaats je een voor een je voorarmen op de grond, tot je in Dolphin Pose komt. Wandel je voeten iets dichter naar je armen toe. Je kan je knieën lichtjes buigen.

  • Warrior 1 – Variatie

Geef je schouders extra aandacht bij deze variatie op de Eerste Krijger. Plaats je rechterbeen naar voor, je linkerknie op de grond. Je heupen wijzen recht naar voor. Rol je schouders naar achter en verstrengel je vingers achter je rug in elkaar. Herhaal aan de andere zijde.

  • Padangusthasana

Plaats je voeten op heupafstand van elkaar. Adem uit en buig vanuit je heupen naar voor. Grijp met je vingers je grote tenen vast. Terwijl je dit doet, breng je de ellebogen iets naar buiten. Voel de intense stretch in je schouders.

  • Twist

Eindig de practice met een twist. Plaats je rechterhand zo ver voor je als je kan. Neem dan met je linkerhand je rechterenkel vast. Kijk onder je rechteroksel door. Hou een aantal ademhalingen aan en herhaal dan aan de andere kant.

Liever de volledige practice? Je kan deze meevolgen of op jouw eigen tempo doen. Ontspannen maar, die nek en schouders!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *