Welke yogastijl past bij jou?

Welke yogastijl past bij jou?

Je bent helemaal klaar om te starten met yoga…maar je kan je als beginner niet meteen iets voorstellen bij Ashtanga, Vinyasa, Kundalini…? We maken je wegwijs in de negen belangrijkste soorten yoga.

Soorten yoga

1. Hatha Yoga

Wat mag je verwachten?
Traditioneel – Niet intensief – Focus op techniek en ademhaling

Hatha neemt je terug naar de basis. Het is het fundament voor de meeste moderne soorten yoga die je vandaag kan volgen. Verwacht je aan een traditionele les met een aantal basisposes, waarin je telkens enkele ademhalingen in dezelfde houding blijft. Vaak zal je ook traditionele ademhalings- en meditatieoefeningen doen. Als je wil werken aan je yogatechniek – zonder overmatig zweten- is dit een les voor jou.

2. Ashtanga Yoga

Hier ga je voor:
Uitdagend – Erg intensief – zelfde reeks asanas

Deze stijl draait rond het creëren van warmte in jezelf. Hoe? Door een stevige, intensieve yogapractice in een serie die steeds bestaat uit dezelfde poses. Deze reeks asanas (houdingen) zijn met elkaar verbonden door de ademhaling. De eerste reeks (de Primary) wordt gegeven in een korte versie (Half Primary) en volledige versie (Full Primary). Je kan deze in groep beoefenen (led class) of individueel, begeleid door een leraar (MySore). Meer weten? Naar het Dossier – Ashtanga Yoga

3. Vinyasa Yoga

Zo ziet je les eruit:
Dynamisch – vloeiend – verrassend

Vinyasa betekent in het Sanskriet ‘flow’. Die vloeiende bewegingen en lijnen lopen door de hele les heen, ondersteund door de ademhaling, en doet soms denken aan een dans. Dit is een dynamische vorm van yoga waarin de yogateacher zelf bepaalt welke asanas je doet. Elke les is anders.

4. Iyengar Yoga

Dit staat je te wachten:
Focus op techniek en alignment – zacht tot matig intensief

Fysiek en mentaal uitdagend les, gebaseerd op de traditionele lessen van B.K.S. Iyengar, die deze stijl introduceerde. De focus ligt op alignment: in een typische les zal je meer dan anders gebruik maken van bolsters, dekens, kussens en andere props om je zo goed als mogelijk in een bepaalde houding te brengen. Iyengar is ook een aanrader wanneer je herstelt van een blessure.

5. Bikram yoga

Hier kies je voor:
Warmte – zeer intensief – zelfde reeks asanas

In Bikram Yoga werk je door 26 vastgelegde poses, die iedere les terugkomen. Een ding is een constante en dat is…zweet! In de Bikram ruimte varieert de temperatuur tussen 34 en 40 graden Celsius. Omdat de luchtvochtigheid ook hoog ligt, ga je zweten en je lichaam zo op een natuurlijke manier detoxen. Bikram Yoga is wel niet ongevaarlijk. Lees meer over hoe je veilig Bikram Yoga doet

6. Kundalini yoga

Je wil vooral een les rond:
Kracht – energie – spiritualiteit

Het buitenbeentje in dit rijtje. Kundalini lijkt helemaal niet op de practice uit de vorige yogastijlen. Wie naar een les gaat, kan zich verwachten aan een stevige fysieke uitdaging met veel repetitieve bewegingen en intensief werken rond ademhaling. Je boort een nieuwe bron van energie aan, die je ook mentaal sterker maakt.

7. Yin yoga

Dit gaat deze les met je doen:
Ontspannen – inwerken op de diepere lagen van je lichaam

Als je gaat voor volledige ontspanning, dan is dit je ding. Deze yogastijl brengt rust en evenwicht in je hoofd en lichaam. Bij yinposes blijf je enkele minuten in dezelfde houding. Dat geeft je lichaam de kans om de beweging diep te laten inwerken en te ontspannen, tot in je bindweefsels. Verschillende props zoals bolsters, blokjes en dekens laten je toe om maximaal te ontspannen.

8. Yinyang yoga

Zo ervaar je deze stijl:
Rustgevend – Brengt je lichaam terug in balans

Het beste van twee werelden: je combineert diepe stretches en ontspanning (yin) met actieve bewegingen (yang). Koppel je deze twee elementen, dan krijg je een heel uitgebalanceerde les. Die kan ofwel starten met de yinposes, ofwel eindigen.

9. Restorative yoga

Dit doet zo’n les met je:
Herstellend – ontspannend voor lichaam en geest

Heerlijk ontspannen…in restorative yoga blijft je lichaam in alle houdingen passief. Je maakt gebruik van dekens, bolsters en blokjes om tot ontspanning te komen.Veel yogastudio’s bieden deze les trouwens aan op vrijdagavond of tijdens het weekend, om fysiek en mentaal helemaal tot rust te komen.

Onze tip? Neem je tijd als je voor het eerst naar een yogales gaat. Zoek uit wat je wil bereiken met de les en wat je er zelf uit wil halen. Als het kan, volg dan lessen in verschillende soorten yoga om te ontdekken waar jouw voorkeur ligt. En onthoud: yoga is als muziek. Je hebt een stijl voor iedereen – maar niet iedereen houdt van iedere stijl.

 

infographicyogastijlen

 

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *