5 hindernissen die elke yogi herkent

Uren brengen we door op de yogamat. We staan er ‘s ochtends, ‘s middags of ‘s avonds. We staan, zitten, liggen en plooien ons dubbel. Vaak vinden we er momenten van ontspanning, rust en diepe relaxatie. Dan halen we voldoening uit onze weg naar een bepaalde pose, of halen we trots uit iets wat ons voor de eerste keer gelukt is. Maar soms zijn er ook nog duizend-en-een dingen die niet uit ons hoofd willen gaan. Of wil die ene yogahouding maar niet lukken. Of zijn we er met ons hoofd gewoon niet bij. Daarom: enkele hindernissen die veel herkenning zullen oproepen én manieren om er beter mee om te gaan.

Dagdromen

Je zit klaar om te mediteren. Als ik nu maar aan niets denk…denk je dan…en de eerste gedachte zweeft voorbij. Hoe laat zou het zijn? Moet ik straks nog iets doen? Wat zou ik nog eten? Wat zou de leraar nu denken? Hoe was mijn dag nu weer? Ben ik nu niets heel belangrijks vergeten? Voor je het weet zijn er tientallen gedachten de revue gepasseerd. Nochtans had jij jezelf voorgenomen om vandaag aan niets te denken. Waarom lukt dat dan nooit?

Aan niets denken is een fabeltje. Dat kan niemand. Je zal altijd gedachten hebben. Wat je tijdens meditatie wel kan proberen, is om die gedachten bewust op te merken, maar er verder geen aandacht aan te besteden. Kijk naar je gedachten alsof je naar een film kijkt. Spelen de gedachten zich af in het verleden, het heden of de toekomst? En waarom is dat? Blijf je bewust van de gedachten die je hebt, maar laat ze -even snel als ze zijn gekomen- weer weggaan.

Rusteloosheid

Stel: je volgt een les Yin yoga. Elke houding blijf telkens een aantal minuten roerloos liggen om de zwaartekracht zijn werk te laten doen. En dat langs de twee zijden van je lichaam. Je armen of benen beginnen na enkele minuten al te tintelen. Je voelt stilaan dat het genoeg wordt, maar je yogaleraar vroeg je om zo weinig mogelijk te bewegen, weet je nog? De nood om iets te doen, om te bewegen, wordt alleen maar groter. Hoe meer je eraan denkt, hoe groter en groter die behoefte wordt. Durf te weerstaan aan die rusteloosheid. Ook in je dagelijks leven zit je soms in een situatie die je niet zomaar makkelijk kan veranderen of oplossen. Hou vol en werk aan je doorzettingsvermogen.

Vechten tegen vermoeidheid

Na een uitputtende dag en een intensieve les kan Savasana (Lijkhouding) als een geschenk uit de hemel komen: minutenlang stilliggen met je ogen dicht, een dekentje over jou gespreid en alleen de ademhaling van anderen die hoorbaar is….heerlijk. Alleen is het soms iets té welkom. Wie af en toe indommelt tijdens de les weet dat je er weinig tegen kan doen. Toch is ook die laatste asana wel degelijk een yogapose en geef toe: daar hoort geen zacht gesnurk bij. Wil je toch proberen wakker te blijven, kan je bijvoorbeeld al je aandacht richten op je ademhaling. Lukt dat niet, hou je ogen dan heel lichtjes geopend.

Frustratie

Je wil het zo graag…maar die ene balansoefening zoals Boomhouding of moeilijke pose lijkt onbereikbaar. Hoe hard je ook probeert, hoe halsstarrig je ook wil, het lijkt je maar niet te lukken. Waarom kunnen anderen het wel? En vorige week lukte het je toch? Je raakt geïrriteerd en windt je op. Je dwingt jezelf in houdingen die maar niet willen lukken, hoewel je lichaam duidelijk roept dat het daar niet klaar voor is.

Frustratie voelen we allemaal, ook op de yogamat. Het is een knopje dat we niet zomaar aan en uit kunnen zetten. Yoga is aanvaarden dat je lichaam niet elke dag hetzelfde is. Wat je gisteren zonder veel moeite kon, lukt daarom nog niet vandaag.

Twijfel aan jezelf

Iets wat iedereen van ons herkent. Je yogaleraar vraagt je om de ogen te sluiten en geeft vervolgens een hele reeks instructies: plooi die knieën, leg je rechterknie op je linkerbeen (niet erover, maar erachter haken), steek rechterhand door het driehoekje, verstrengel je handen, trek je linkerknie nu naar je toe en duw je rechterheup weg…huh? En dan komt het moment waarop je begint te twijfelen aan jezelf. Lig ik wel in de goeie houding? Moet het er écht zo raar uitzien? Voel ik hetzelfde wat iedereen voelt? Moet ik niets anders doen?

Gouden regel

Er is een gouden regel in yoga, die zegt dat je tijdens je practice je enkel mag beperken tot je eigen mat. Als je de grenzen van je mat overschrijdt, dan doe je dat in het dagelijkse leven ook. Dus: blijf met je hoofd en hart op je eigen mat, bij jezelf.